Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014

Eπενδύσεις 480 εκατ. για ηλεκτροκίνηση στον σιδηρόδρομο



Eπενδύσεις 480 εκατ. για ηλεκτροκίνηση στον σιδηρόδρομο-Το σχέδιο του ΥΠΟΜΕΔΙ Πολύ αποδοτικότερη θα γίνει η εκμετάλλευση του δικτύου εφόσον αυτό είναι πλήρως ηλεκτροκινούμενο, λέει το ΥΠΟΜΕΔΙ και προωθεί επενδύσεις 480 εκατ. Μεγάλο ενδιαφέρον και από Τουρκία. Τα μηνύματα που μετέφερε στις ελληνικές αρχές ο Ρώσος υπουργός Μεταφορών.
Στην περαιτέρω ενίσχυση των σιδηροδρομικών υποδομών της προκειμένου να μπορέσουν όχι μόνο να αποκτήσουν, αλλά και να διατηρήσουν,
μια υπολογίσιμη θέση στις διεθνείς εμπορευματικές μεταφορές στοχεύει η χώρα μας. Βασικό σημείο του συγκεκριμένου σχεδιασμού αποτελεί η ηλεκτροκίνηση στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου, που θα εξασφαλίσει την διαλειτουργικότητα, θα μειώσει τα κόστη και θα αυξήσει την χωρητικότητά του.
Στο πλαίσιο αυτό προσεχώς το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων αναμένεται να ανακοινώσει επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 480 εκατομμυρίων, που θα χρησιμοποιηθεί προκειμένου να γίνει ηλεκτροκίνητο το δίκτυο της Βορείου Ελλάδας. Το συγκεκριμένο έργο έρχεται σε μια στιγμή που κορυφώνεται η αγωνία για το τι μέλλει γενέσθαι στον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όπου η ύπαρξη ενός ενδιαφερόμενου δημιουργεί ανησυχία.
Η ανησυχία παραμένει παρότι ο Ρώσος υπουργός Μεταφορών Μ. Σοκόλωφ επαναβεβαίωσε το ενδιαφέρον των Ρωσικών Σιδηροδρόμων (RZD) για τις δύο σιδηροδρομικές εταιρείες (ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ), αλλά και το λιμάνι τις Θεσσαλονίκης κατά τις επαφές που είχε με Έλληνες αξιωματούχους, στο πλαίσιο της επίσκεψής του στην Αθήνα στα τέλη της περασμένης εβδομάδας. Μάλιστα ο κ. Σοκόλωφ διεύρυνε περαιτέρω το ενδιαφέρον της χώρας του για τις ελληνικές υποδομές εκφράζοντας την, εδώ και καιρό, γνωστή ρωσική επιθυμία για εμπλοκή στην εκμετάλλευση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, αλλά και αυτό του Βόλου.

Ενδιαφέρον αλλά και ενόχληση από τη Ρωσία

Ο Ρώσος υπουργός εκτός από το δεδομένο ενδιαφέρον φέρεται να μετέφερε στην ελληνική πλευρά και την ενόχληση της χώρας του για την αντιμετώπιση που έχει, βοηθούσης και της ΕΕ, η προσπάθεια ρωσικών εταιρειών να εμπλακούν με επιτυχία στους διαγωνισμούς για την πώληση ελληνικών περιουσιακών στοιχείων. Ο κ. Σοκόλωφ, ο οποίος αξίζει να σημειωθεί ότι δεν συναντήθηκε με τον Έλληνα συνάδελφό του κ. Χρυσοχοιδη, λέγεται ότι μετέφερε ουσιαστικά μήνυμα ότι οι εν εξελίξει διαγωνισμοί αποκρατικοποίησης ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ και ΟΛΘ ΟΛΘ 0,00% αποτελούν μια τελευταία ρωσική προσπάθεια για την υλοποίηση επενδύσεων στη χώρα μας και σε περίπτωση που δεν ευωδώσουν το ενδιαφέρον θα αποσυρθεί.
Οι Ρώσοι στοχεύουν στον ελληνικό σιδηρόδρομο και τα λιμάνια εκτιμώντας, βάσιμα, ότι μπορούν να αποκτήσουν μια ικανοποιητική εναλλακτική οδό για τις εμπορευματικές μεταφορές που πραγματοποιούν σήμερα μέσω του Βοσπόρου.
Αντίστοιχα σχέδια, δηλαδή να δημιουργήσει ένα αξιόπιστο δίκτυο εμπορευματικών μεταφορών στο ελληνικό έδαφος έχει και η Ελλάδα. Πρωταρχικής σημασίας προς την κατεύθυνση αυτή θεωρείται η ηλεκτροκίνηση στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας.

Διάδρομο μέσω Ελλάδας θέλουν και οι τουρκικές εταιρείες

Η σιδηροδρομική γραμμή από το ύψους του Δομοκού ως τη Θεσσαλονίκη είναι εδώ και καιρό ηλεκτροκινούμενη. Επιπλέον στο υπόλοιπο, νότιο, κομμάτι του δικτύου βρίσκονται σε εξέλιξη σειρά μεγάλων έργων η ολοκλήρωση των οποίων υπολογίζεται περί το 2017, θα έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία ενός ηλεκτροκίνητου δικτύου από τη Πάτρα ως τη Θεσσαλονίκη.
Με το έργο που αναμένεται να εξαγγείλει το υπουργείο ΥΠΟΜΕΔΙ προγραμματίζονται έργα ηλεκτροκίνησης για την σιδηροδρομική γραμμή ως τα τουρκικά σύνορα, αλλά και την δυτική Μακεδονία. Ο ΟΣΕ έχει γίνει δέκτης πολλών αιτημάτων για την αναβάθμιση της γραμμής από εταιρείες logistics που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
Επίσης μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει και από την πλευρά της Τουρκίας, καθώς οι επιχειρήσεις της γείτονος θεωρούν ότι μέσω του ελληνικού δικτύου μπορούν να εξασφαλίσουν γενικότερα καλύτερες συνθήκες για την διακίνηση των προϊόντων τους εν συγκρίσει με τον άξονα που διέρχεται μέσω Βουλγαρίας. Το κόστος για την ηλεκτροκίνηση της γραμμής της βόρειας Ελλάδας, παράλληλα με τις απαιτούμενες βελτιώσεις, υπολογίζεται ότι δεν υπερβαίνει τα 500 εκατομμύρια ευρώ. Εξ αυτών περίπου 250 εκατ. ευρώ θα απαιτηθούν για τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Στρυμώνας-Αλεξανδρούπολη, 80 εκατ. ευρώ για τη γραμμή Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο και 150 εκατ. ευρώ περίπου για το υπόλοιπο της γραμμής.
Σύμφωνα με σχετικές μελέτες το κόστος μετακίνησης ανά επιβατοχιλιόμετρο (σιδηροδρομική μεταφορά ενός επιβάτη σε απόσταση ενός χιλιομέτρου) με ηλεκτροκίνηση είναι το 1/10 του αντίστοιχου με ντιζελοκίνηση. Από αυτό και μόνο το στοιχείο προκύπτει σαφώς ότι μια πλήρως ηλεκτροκινούμενη γραμμή δημιουργεί τις καλύτερες συνθήκες εκμετάλλευσης για τα επιβατηγά αλλά και, κυρίως, για τα εμπορευματικά δρομολόγια.
ΜΑΡΩ ΤΣΑΝΤΗΛΑ